
Armoede/schulden
Heb je te maken met vragen over armoede en schulden? Zoek je informatie of de juiste ondersteuning? Op deze pagina vind je veel antwoorden. Niet gevonden wat je zocht? Neem dan contact op met Samen Vooruit.
Kleding, huisraad en andere benodigdheden
Ben je zelf of voor iemand anders op zoek naar kleding, spullen voor in huis of andere benodigdheden? Er zijn in Amsterdam Oost veel initiatieven die daar bij kunnen ondersteunen:
Kringloopwinkel De Locatie
In deze kringloopwinkel vind je kleding, huistextiel en huisraad, voor een kleine prijs. Je kan hier ook met Makkies betalen. Makkies kun je verdienen als je voor een buurtbewoner of een organisatie in de Indische Buurt of Oostelijk Havengebied vrijwilligerswerk doet. Adres: Eerste Oosterparkstraat 236, 1091 HM, Amsterdam. Wegens de maatregelen nu gesloten, maar neem gerust telefonisch contact op: 020-463 11 15
De Makkiewinkel
In de Makkiewinkel kan je kleine boodschappen en cadeauartikelen kopen, waarbij je betaalt met Makkies, een betaalmiddel voor vrijwilligers in Amsterdam Oost. De Makkiewinkel is open op woensdag tussen 12.30 en 14.30. Adres: Ambonplein 63, Amsterdam. Momenteel is de Makkiewinkel gesloten vanwege de coronamaatregelen
Voedselpakketten
Ben je op zoek naar betaalbare maaltijden of voedselpakketten in Amsterdam Oost? Hier vind je enkele suggesties.
Voedselbank Amsterdam
Lukt het nauwelijks om rond te komen, dan kom je wellicht in aanmerking voor de voedselbank. De aanmelding verloopt via Maatschappelijke Dienst. In Oost zijn dat Dynamo en Civic. Om in
Hou je iedere maand te weinig over voor voedsel? Dan kom je wellicht in aanmerking voor de voedselbank. Je kan 3 tot 6 maanden een voedselpakket ontvangen, daarna wordt je situatie opnieuw beoordeeld.
Daarvoor wordt gekeken naar het ‘normbedrag’. Dat is het bedrag dat je overhoudt voor eten en kleding per maand. Zit je onder het normbedrag, dan kom je in aanmerking voor de voedselbank. Zie voor deze normbedragen: Klant worden | Voedselbank Amsterdam | We helpen je graag!
De aanmelding loopt via Maatschappelijke Dienst. In Amsterdam Oost zijn dat Dynamo en Civic (afhankelijk van je postcode). Kijk op deze pagina voor de contactgegevens voor de Maatschappelijk Dienstverlener in jouw postcode gebied: Nieuwe klanten | Voedselbank Amsterdam
Je kan de Voedselbank Amsterdam ook volgen op Facebook: Voedselbank Amsterdam | Facebook
Voedsel- en maaltijdinitiatieven en informele maatschappelijke spreekuren in Oost:
Assadaaka Community
Assadaaka Community biedt ondersteuning aan kwetsbare bewoners met een gratis maaltijd, voedselhulp, hulp bij boodschappen en een sociaal-maatschappelijk spreekuur. Voor maaltijden kunt u alle dagen bij Assadaaka terecht. En ook op alle werkdagen voor het spreekuur, voor hulp nodig bij het invullen van formulieren, vragen over de financiële administratie, vragen of de fysieke of mentale gezondheid, vragen over een naaste waar je je zorgen over maakt, opvoedvragen of zorgen over huiselijk geweld… Bel gerust met Ahmed El Mesri 0647440672 of Klaartje Kosters 0625575303. Locatie: Wethouder Verheijlhal, Polderweg 300, Amsterdam (Tijdelijk tijdens de lockdown in de Meevaart, Balistraat 48A) www.assadaaka.nl
Buurtbuik
Buurtbuik deelt iedere maandag gratis maaltijden uit in de Elthetokerk, Javastraat 118, van 17u – 18u. De maaltijden zijn gemaakt door de koks van Pacific. Buurtbuik is een organisatie die zich inzet tegen voedselverspilling door overvloedig eten op te halen bij horeca, supermarkten en groenteboeren en dit te delen met bewoners.
Meld je aan door een mailtje naar: oost@buurtbuik.nl of kijk op: Amsterdam Oost | BuurtBuik
Blije Buren
Hulp bij Financiële administratie
Vind je met geld omgaan lastig? Kom je iedere maand tekort, of ben je het overzicht eigenlijk kwijt?
Maak dan een afspraak bij één van informele buurt-organisaties of de Maatschappelijke Dienstverlening.
Zij zijn er voor jou.
Maatschappelijke Dienstverlening (Dynamo en Civic)
Bij Dynamo en Civic kan een sociaal raadsman je kan bij staan bij allerlei vragen, bijvoorbeeld over toeslagen.
Voor Dynamo vind je hier een overzicht van alle Buurtpunten: In het buurtpunt bent u welkom met al uw vragen en ideeën! (dynamo-amsterdam.nl)
Voor Civic kan je terecht op 020 – 665 8001 of via info@civicamsterdam.nl
Assadaaka Community
Het dagelijks sociaal maatschappelijk inloopspreekuur van Assadaaka Community is iedere werkdag van 09.30 tot 17u. Voor al uw vragen over het invullen van formulieren, de financiële administratie, geldproblemen, maar ook gezondheidsvragen, vragen over een naaste waar je je zorgen over maakt, opvoedvragen of zorgen over huiselijk geweld, kom gerust langs, zonder afspraak. Bel gerust met Ahmed El Mesri 0647440672 of Klaartje Kosters 0625575303. Locatie: Wethouder Verheijlhal, Polderweg 300, Amsterdam (Tijdelijk tijdens de lockdown in de Meevaart, Balistraat 48A) info@assadaaka.nl Voor meer info: www.assadaaka.nl
Buurthulp Oost
Heb je vragen, wil je even laagdrempelig overleggen, kom dan langs bij het spreekuur van Buurthulp Oost, op woensdag van 09.30 – 12u, op de Javastraat 118, Amsterdam. Of bel met Sarah Klerks 06-30356840, of mail naar info@buurthulpoost.nl. Voor meer info: www.buurthulpoost.nl
Stichting Prachtvrouw
Voor hulp bij allerlei vragen, ook over de financiële administratie, kan je terecht bij Stichting Prachtvrouw. Neem contact op voor een afspraak met Habiba Bouanan 0615419399. Kijk voor meer informatie op https://stichtingprachtvrouw.nl
Schulphulpverlening
Het schuldhulpverleningstraject heeft vier fases:
Intake -> De bewoner stelt samen met de schuldhulpverlener een plan van aanpak op. Dit Plan van Aanpak vormt de basis van het toegangsbesluit Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (Wgs) dat wordt afgegeven. Dat betekent dat de bewoner verlening zal ontvangen om de financiële problemen op te lossen. Een maatschappelijk dienstverlener en een sociaal raadsman staan de bewoner bij.
Stabilisatie -> Na de intake wordt de bewoner geholpen om zijn uitgaven en inkomsten in balans te brengen. Daarbij wordt gekeken hoe de inkomsten kunnen worden gemaximaliseerd, de uitgaven geminimaliseerd, de belastingvrije voet kan worden gehandhaafd en er geen crisis is. De bewoner wordt geholpen om tot gezond financieel gedrag te komen, met modules uit de aanpak Route 020. Als de totale schuld en het aantal schuldeisers in beeld is gebracht, dan wordt er een aanvraag gedaan bij de Kredietbank voor sanering. Soms is alleen stabilisatie voldoende.
Schuldregeling -> De bewoner wordt geholpen met een structurele oplossing voor de schulden. Dat betekent een regeling met alle schuldeisers, meestal door schuldsanering. Dat kan op 2 manieren: het kan minnelijk tot stand komen (de schuldeisers gaan dan akkoord met een voorstel. De Kredietbank voert dit uit. Of via de Wet Sanering Natuurlijke Personen (WSNP), wanneer de schuldeisers niet akkoord gaan, ook niet via een dwangakkoord. Dan wordt de rechter gevraagd iemand toe te laten tot de schuldsanering.
In beide gevallen is iemand na 3 jaar schuldenvrij en heeft naar vermogen afgelost op zijn schulden.
Nazorg -> Wanneer de schuldregeling is afgerond houdt de bewoner nazorg voor ondersteuning bij financiële zelfredzaamheid.
Fondsen
Er zijn verschillende fondsen waar je terecht kan in financiële noodsituaties:
Noodfonds Oost
Sinds november 2020 is het Noodfonds Oost van start gegaan, voor bewoners uit Amsterdam Oost die een acute noodsituatie hebben en hier financiële ondersteuning bij nodig hebben.
Het Noodfonds Oost is voor een financiële bijdrage van maximaal € 500,- en kent een aantal voorwaarden. De aanvraag moet verlopen via één van de aangesloten organisaties. Kijk voor meer informatie en aanmelding op: Noodfonds Oost – Samen Vooruit
Fonds Bijzondere Noden Amsterdam
Het Fonds Bijzondere Noden Amsterdam geeft financiële ondersteuning aan Amsterdammers in financiële noodsituaties, wanneer andere regelingen en voorzieningen geen oplossingen bieden. Het gaat om een eenmalige gift. Een aanvraag kan alleen gedaan worden door een hulpverlener. In Amsterdam Oost zijn dat o.a. Dynamo, Civic, Clientenbelang, Humanitas. HVO Querido, het OLVG en vele andere. Kijk voor meer informatie op: Home | FBNA